ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Bydgoszczy działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 306),
- ustawy z dnia z 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej
w województwie (Dz. U. z 2022 r. poz. 135), - zarządzenia Nr 9 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 kwietnia
2022 r. w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. MRiRW z 2022 r. poz. 11), - Statutu Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy,
- Statutu Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Bydgoszczy,
- niniejszego regulaminu.
§ 2
- Regulamin organizacyjny, zwany dalej "Regulaminem" określa szczegółową organizację i tryb pracy Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii
w Bydgoszczy oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i stanowisk wchodzących w skład tego Inspektoratu. - Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Wojewodzie - należy przez to rozumieć Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego,,
- Województwie - należy przez to rozumieć województwo kujawsko-pomorskie,
- Inspektoracie - należy przez to rozumieć Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Bydgoszczy,
- Wojewódzkim Lekarzu - należy przez to rozumieć Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii,
- Powiatowym Inspektoracie - należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Weterynarii na terenie województwa kujawsko-pomorskiego,
- Powiatowym Lekarzu - należy przez to rozumieć Powiatowego Lekarza Weterynarii jako kierownika powiatowej Inspekcji Weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej,
- Zakład Higieny Weterynaryjnej – należy przez to rozumieć Zakład Higieny Weterynaryjnej im. prof. Kazimierza Panka w Bydgoszczy,
- komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć: zespół, zakład, pracownię lub samodzielne stanowisko pracy,
- Kierowniku – należy przez to rozumieć osobę kierującą zakładem, pracownią, zespołem, a w przypadku zespołów ds. zdrowia i ochrony zwierząt, zespołu ds. bezpieczeństwa żywności oraz zespołu ds. pasz i utylizacji - koordynatorów - wojewódzkich inspektorów weterynaryjnych,
- kontroli zewnętrznej – należy przez to rozumieć kontrolę przeprowadzaną przez organy zewnętrzne w Inspektoracie,
- kontroli wewnętrznej – należy przez to rozumieć kontrolę przeprowadzaną przez Wojewódzkiego Lekarza w powiatowych inspektoratach oraz kontrole przeprowadzane przez kierowników
w Inspektoracie i w komórkach organizacyjnych obejmujące ogół czynności, których celem jest zapewnienie realizacji ustawowych zadań, - ocenie działalności Inspekcji Weterynaryjnej – należy przez to rozumieć audyt, o którym mowa w art. 6, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE)
nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG.
§ 3
- Inspektoratem Weterynarii kieruje Wojewódzki Lekarz.
- Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Wojewódzkiego Lekarza:
- wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej,
- jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych
w ustawie o finansach publicznych, - wynikających z odrębnych ustaw.
- Inspektorat jest państwową jednostką budżetową.
- Majątek Inspektoratu stanowi własność Skarbu Państwa, którego reprezentantem i dysponentem w granicach obowiązującego prawa jest Wojewódzki Lekarz.
- Terenem działania Inspektoratu jest obszar województwa
kujawsko-pomorskiego. - Siedzibą Inspektoratu jest miasto Bydgoszcz.
ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA INSPEKTORATU
§ 4
- W skład Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Zespół ds. zdrowia i ochrony zwierząt,
- Zespół ds. bezpieczeństwa żywności,
- Zespół ds. pasz i utylizacji,
- Zespół ds. nadzoru farmaceutycznego,
- Zespół ds. finansowo-księgowych,
- Zespół ds. administracyjnych,
- Zespół ds. obsługi prawnej,
- Samodzielne stanowisko ds. ochrony informacji niejawnych
i ds. obronnych, - Samodzielne stanowisko ds. audytu kontroli urzędowych,
- Samodzielne stanowisko ds. bhp,
- Zakład Higieny Weterynaryjnej w Bydgoszczy, w którego skład wchodzą:
- Sekretariat i Administracja,
- Punkt Przyjęć Próbek,
- Pracownia Bakteriologii Ogólnej,
- Pracownia Mikrobiologicznego Badania Pasz,
- Pracownia Chemicznego Badania Pasz,
- Pracownia Serologiczna,
- Pracownia Chorób Ryb i Badań Mikologiczno-Parazytologicznych,
- Pracownia Wirusologiczna,
- Pracownia Przygotowywania Pożywek i Szkła Laboratoryjnego,
- Pracownia Diagnostyki Włośni z siedzibą w Toruniu,
- Zakład Higieny Weterynaryjnej w Bydgoszczy Oddział Terenowy
w Toruniu, w którego skład wchodzą:- Sekretariat i Administracja,
- Punkt Przyjęć Próbek A,
- Punkt Przyjęć Próbek B,
- Pracownia Badania Środków Spożywczych,
- Pracownia Diagnostyki Chorób Zakaźnych i Inwazyjnych,
- Pracownia PCR,
- Pracownia Przygotowywania Pożywek i Szkła Laboratoryjnego,
- Zakład Higieny Weterynaryjnej w Bydgoszczy Oddział Terenowy we Włocławku, w którego skład wchodzą:
- Sekretariat i Administracja,
- Punkt Przyjęć Próbek,
- Pracownia Diagnostyki Chorób Zakaźnych,
- Terenowe Pracownie Diagnostyki Włośni (aktualny wykaz znajduje się w Księdze Systemu Zarządzania ZHW).
- Realizację zadań zespołów, o których mowa punkcie 1- 3 koordynują wyznaczeni przez wojewódzkiego lekarza weterynarii wojewódzcy inspektorzy weterynaryjni.
- Zakładem higieny weterynaryjnej kieruje kierownik.
§ 5
Do wyłącznej kompetencji Wojewódzkiego Lekarza należy:
- udzielanie pracownikom Inspektoratu pisemnych upoważnień do podejmowania określonych czynności w jego imieniu, wraz z określeniem przedmiotowego zakresu upoważnienia,
- udzielanie pełnomocnictw do reprezentowania Wojewódzkiego Lekarza w postępowaniu przed organami państwowymi i sądami,
- wydawanie w razie konieczności Powiatowym Lekarzom poleceń dotyczących podjęcia czynności w zakresie ich merytorycznego działania oraz żądanie od nich informacji o całym zakresie działania Powiatowego Inspektoratu,
- podejmowanie decyzji w sprawie zawieszenia w wykonywaniu obowiązków Powiatowego Lekarza lub jego zastępcy, jeżeli jego działalność lub działalność kierowanego przez niego inspektoratu może zagrozić prawidłowemu wykonywaniu zadań Inspekcji Weterynaryjnej, a zwłaszcza naruszyć bezpieczeństwo sanitarno-weterynaryjne na obszarze właściwości tego organu i wyznaczanie osoby pełniącej obowiązki zawieszonego organu,
- podejmowanie decyzji o skierowaniu lekarza weterynarii do wykonywania na obszarze innego powiatu czynności koniecznych do likwidacji zagrożenia epizootycznego lub zagrożenia bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego lub w przypadku, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia publicznego albo dla zabezpieczenia gospodarki narodowej przed poważnymi stratami,
- akceptacja Planów Kontroli przygotowywanych przez właściwe komórki organizacyjne Inspektoratu.
§ 6
- Wojewódzki Lekarz realizuje zadania wynikające z ustawy o służbie cywilnej, w tym:
- wykonuje zadania dyrektora generalnego w Inspektoracie,
- dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec członków korpusu służby cywilnej w Inspektoracie, chyba że ustawa stanowi inaczej.
- Wojewódzki Lekarz wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku dla pozostałych pracowników niebędących członkami służby cywilnej.
§ 7
Wojewódzki Lekarz w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Inspektoratu oraz właściwej organizacji pracy:
- wydaje akty prawa wewnętrznego,
- realizuje politykę kadrową, a także dba o należyty dobór pracowników Inspektoratu oraz podnoszenie ich kwalifikacji i skuteczność pracy,
- gospodaruje środkami na wynagrodzenia pracowników Inspektoratu oraz innymi funduszami będącymi w jego dyspozycji, w granicach ustalonych w budżecie,
- wykonuje uprawnienia i obowiązki zwierzchnika służbowego pracowników Inspektoratu,
- reprezentuje Inspektorat na zewnątrz oraz składa oświadczenia woli dotyczące jego funkcjonowania i gospodarowania jego mieniem;
- udziela pełnomocnictw,
- wykonuje inne zadania określone w przepisach odrębnych, w szczególności z zakresu obrony narodowej, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, ochrony przeciwpożarowej, ochrony informacji niejawnych, ochrony danych osobowych, finansach publicznych, zamówieniach publicznych, określonych w odrębnych przepisach.
§ 8
Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiącym podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Inspektoratu podpisują:
- Wojewódzki Lekarz lub jego zastępca lub osoba, o której mowa w § 9 ust 2,
- Główny Księgowy lub jego zastępca albo inny pracownik zastępujący Głównego Księgowego w czasie jego nieobecności, pisemnie upoważniony przez Wojewódzkiego Lekarza.
ROZDZIAŁ III
ZASADY REALIZACJI ZADAŃ I KIEROWANIA PRACĄ INSPEKTORATU
§ 9
- W czasie nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Wojewódzkiego Lekarza lub czasowej niemożności wykonywania przez niego obowiązków, działalnością Inspektoratu kieruje zastępca Wojewódzkiego Lekarza, wykonując czynności należące do kompetencji Wojewódzkiego Lekarza określone w niniejszym Regulaminie.
- W czasie nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Wojewódzkiego Lekarza i jego Zastępcy lub czasowej niemożności wykonywania przez nich obowiązków, działalnością Inspektoratu kieruje osoba upoważniona pisemnie przez Wojewódzkiego Lekarza.
- Wojewódzkiemu Lekarzowi bezpośrednio podlega:
- Zespół ds. finansowo-księgowy,
- Zespół ds. administracyjnych,
- Zespół ds. obsługi prawnej,
- Samodzielne stanowisko ds. ochrony informacji niejawnych i ds. obronnych,
- Samodzielne stanowisko ds. spraw audytu kontroli urzędowych;
- Samodzielne stanowisko ds. bhp,
- Zakład Higieny Weterynaryjnej w Bydgoszczy
- Zastępcy Wojewódzkiego Lekarza bezpośrednio podlega:
- Zespół ds. zdrowia i ochrony zwierząt,
- Zespół ds. bezpieczeństwa żywności,
- Zespół ds. pasz i utylizacji,
- Zespół ds. nadzoru farmaceutycznego.
- Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1.
§ 10
- Komórkami organizacyjnymi, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy, kierują kierownicy.
- W zespole do spraw zdrowia i ochrony zwierząt, w zespole do spraw bezpieczeństwa żywności oraz w zespole ds. pasz i utylizacji kierownikiem może być wyłącznie wojewódzki inspektor weterynaryjny, wyznaczony przez Wojewódzkiego Lekarza, a w zespole finansowo-księgowym główny księgowy.
§ 11
- Kierownicy odpowiadają za:
- należyte zorganizowanie pracy i zapoznanie podległych pracowników z obowiązującymi przepisami prawa,
- porządek i dyscyplinę pracy,
- merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.
- Kierownicy dokonują podziału zadań dla poszczególnych pracowników kierowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz ustalają na piśmie propozycje zakresów obowiązków, które przedkładają Wojewódzkiemu Lekarzowi do zatwierdzenia.
- Projekty pism, dokumentów, umów, porozumień, decyzji administracyjnych i aktów prawnych wydawanych przez Wojewódzkiego Lekarza opracowuje właściwa komórka organizacyjna, z której zakresem działania związane jest pismo, akt prawny, dokument, porozumienie, decyzja administracyjna.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego winny być przygotowane ze szczególną starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego, umów, porozumień oraz pism
w postępowaniach przed sądami, powinny być parafowane przez:- pracownika zajmującego się sprawą,
- kierownika komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument,
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe,
- radcę prawnego pod względem formalnoprawnym i redakcyjnym.
- Projekty innych pism i dokumentów powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą,
- kierownika komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument,
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść pisma lub dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.
- Podpisujący i parafujący pisma odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę, a także za zgodność z przepisami prawa oraz z interesem publicznym.
§ 12
Pracownicy Inspektoratu podpisują pisma, decyzje (w tym decyzje administracyjne) i inne dokumenty w sprawach, do załatwienia których zostali pisemnie upoważnieni przez Wojewódzkiego Lekarza.
§ 13
- Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określa załącznik nr 2.
- Obieg dokumentacji wewnętrznej Inspektoratu ustala Wojewódzki Lekarz w drodze instrukcji kancelaryjnej.
ROZDZIAŁ IV
ZAKRESY DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 14
- Do zadań zespołu ds. zdrowia i ochrony zwierząt należy podejmowanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji przez Wojewódzkiego Lekarza zadań przewidzianych w obowiązujących aktach normatywnych, w tym w zakresie kontroli działalności merytorycznej Powiatowych Lekarzy i nadzorowanych podmiotów oraz konsultacji i pomocy fachowej dla tych organów jak również przygotowywanie dla Wojewódzkiego Lekarza projektów decyzji administracyjnych oraz prowadzenie w jego imieniu postępowania administracyjnego, w zakresie właściwości zespołu.
- Do zadań działu ds. zdrowia i ochrony zwierząt należy podejmowanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji przez Wojewódzkiego Lekarza zadań w zakresie prowadzenia spraw wynikających z przepisów prawa w zakresie odnoszącym się do zdrowia i ochrony zwierząt a w szczególności:
- koordynowanie działania w zakresie realizacji programów zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,
- kontrola realizacji programów i planów monitorowania zakażeń zwierząt, chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych oraz związanej z nimi oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u zwierząt,
- zarządzanie kryzysem – rozpoznawanie sytuacji, które mogą prowadzić do kryzysu oraz stosowanie odpowiednich środków zapobiegawczych i naprawczych,
- opracowywanie i aktualizacja planów gotowości zwalczania poszczególnych chorób zakaźnych zwierząt,
- opracowywanie, realizacja i raportowanie wykonania programów zwalczania poszczególnych chorób zakaźnych zwierząt,
- kontrola zdrowia zwierząt przeznaczonych do rozrodu i jakości materiału biologicznego,
- kontrola przestrzegania wymagań weterynaryjnych podczas pozyskiwania, konserwacji, obróbki, przechowywania, prowadzenia obrotu lub wykorzystywania materiału biologicznego, jak również prowadzenia punktów kopulacyjnych,
- nadzór nad przepływem informacji w ramach stosowania weterynaryjnego systemu informatycznego ADNS,
- przygotowanie i merytoryczna obsługa prac Wojewódzkiego Lekarza w ramach Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- koordynacja działań Zespołu Zarządzania Kryzysowego Wojewódzkiego Lekarza,
- przygotowywanie i realizacja planów kontroli w zakresie właściwości zespołu,
- opracowywanie projektów aktów prawa miejscowego wydawanych przez Wojewodę w sprawach należących do właściwości zespołu,
- przygotowywanie sprawozdań z realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej i opracowań analitycznych związanych z działalnością merytoryczną Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie właściwości zespołu,
- kontrola Powiatowych Lekarzy z zakresu przestrzegania wymagań weterynaryjnych przez podmioty podejmujące lub prowadzące działalność związaną ze zwierzętami (działalność nadzorowaną) oraz kontroli zwierząt wprowadzanych na rynek, przemieszczanych lub przeznaczonych do handlu,
- kontrola Powiatowych Lekarzy z zakresu przesyłek zwierząt w miejscu przeznaczenia,
- prowadzenie listy podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną,
- kontrola Powiatowych Lekarzy z zakresu przestrzegania zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz wymogów wzajemnej zgodności,
- kontrola Powiatowych Lekarzy z zakresu przestrzegania przepisów z zakresu ochrony zwierząt,
- współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz ochrony zwierząt, jak również ustalenie z nimi zasad współdziałania w celu realizacji przepisów z tej dziedziny,
- prowadzenie listy lekarzy urzędowych upoważnionych do wystawiania świadectw zdrowia dla zwierząt,
- organizacja i kontrola realizacji programów kontroli wymogów wzajemnej zgodności oraz identyfikacji rejestracji zwierząt,
- prowadzenie szkoleń dla Powiatowych Lekarzy Weterynarii z zakresu zdrowia i ochrony zwierząt.
§ 15
- Do zadań zespołu ds. ds. bezpieczeństwa żywności należy podejmowanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji przez Wojewódzkiego Lekarza zadań przewidzianych w obowiązujących aktach normatywnych, w tym w zakresie kontroli działalności merytorycznej Powiatowych Lekarzy i nadzorowanych podmiotów oraz konsultacji i pomocy fachowej dla tych organów, jak również przygotowywanie dla Wojewódzkiego Lekarza projektów decyzji administracyjnych oraz prowadzenie w jego imieniu postępowania administracyjnego, w zakresie właściwości ww. zespołów.
- Do zadań zespołu ds. ds. bezpieczeństwa żywności należy podejmowanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji przez Wojewódzkiego Lekarza zadań przewidzianych w obowiązujących aktach normatywnych a w szczególności:
- ustalanie ogólnych kierunków działania i szczegółowych zasad postępowania Powiatowych Lekarzy oraz koordynacja działań tych organów w zakresie:
- badania zwierząt rzeźnych i produktów pochodzenia zwierzęcego,
- bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym ocena wymagań weterynaryjnych przy ich produkcji, wprowadzaniu na rynek oraz wywozie,
- kontrola Powiatowych Lekarzy Weterynarii w zakresie realizacji zadań organu wynikających z przepisów dotyczących bezpieczeństwa żywności pochodzenia zwierzęcego,
- zarządzanie oraz informowanie o ryzyku w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt, na podstawie analiz i ocen bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi i wymagań weterynaryjnych przy ich produkcji,
- zarządzanie kryzysem - rozpoznawanie sytuacji, które mogą prowadzić do kryzysu i stosowanie odpowiednich środków zapobiegawczych i naprawczych,
- nadzór nad prowadzeniem rejestru podmiotów nadzorowanych produkujących produkty pochodzenia zwierzęcego zawierającego:
- informacje o zakładach wg sekcji załącznika III rozporządzenia 853/2004,
- informacje o zakładach podmiotów rejestrowanych na podstawie rozporządzenia 852/2004 oraz przepisów krajowych,
- informację o zakładach eksportujących produkty pochodzenia zwierzęcego do państw trzecich,
- nadzór nad przepływem informacji o niebezpiecznych produktach pochodzenia zwierzęcego w ramach funkcjonowania systemu RASFF (przekazywanie do PIW informacji z Podpunktu Krajowego Punktu Kontaktowego w Głównym Inspektoracie Weterynarii, a także weryfikacja i przekazywanie informacji dotyczących: powiadomień RASFF, oceny ryzyka i zagrożenia, prowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz wszelkich innych ważnych informacji z PIW do Podpunktu Krajowego Punktu Kontaktowego w Głównym Inspektoracie Weterynarii),
- organizacja i kontrola prowadzenia monitorowania substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych u zwierząt, w ich wydzielinach i wydalinach, w tkankach lub narządach zwierząt, w produktach pochodzenia zwierzęcego, w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt oraz koordynacja prowadzenia postępowań związanych z wykryciem w/w substancji, i innych programów monitoringowych w zakresie właściwości działu.
- współpraca i wymiana informacji z Inspekcją Sanitarną, Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Izbą Celną oraz innymi organami,
- kontrola Powiatowych Lekarzy w zakresie nadzoru nad handlem i obrotem z krajami trzecimi środkami spożywczymi pochodzenia zwierzęcego lub /i kontrola podmiotów ubiegających się o uprawnienia eksportowe,
- przygotowywanie projektów sprawozdań z realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej i opracowań analitycznych związanych z działalnością merytoryczną Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie właściwości działu,
- opracowywanie projektów aktów prawa wewnętrznie obowiązującego wydawanych przez Wojewódzkiego Lekarza w zakresie właściwości działu,
- opiniowanie projektów aktów prawnych opracowanych przez Głównego Lekarza Weterynarii i przesyłanych w ramach uzgodnień,
- przygotowywanie i realizacja planów kontroli w zakresie właściwości działu,
- zarządzanie zasobami druków weterynaryjnych świadectw dla towarów przeznaczonych do krajów trzecich,
- prowadzenie szkoleń dla Powiatowych Lekarzy Weterynarii z zakresu bezpieczeństwa żywności.
- ustalanie ogólnych kierunków działania i szczegółowych zasad postępowania Powiatowych Lekarzy oraz koordynacja działań tych organów w zakresie:
§ 16
Do zadań zespołu ds. pasz i utylizacji należy podejmowanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji przez Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii zadań w zakresie prowadzenia spraw wynikających z przepisów prawa w zakresie odnoszącym się do pasz i ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, a w szczególności:
- koordynacja działań Powiatowych Lekarzy Weterynarii i kontrola Powiatowego Lekarza Weterynarii w zakresie sprawowania nadzoru nad warunkami:
- wytwarzania, obrotu i stosowania pasz,
- zbierania, transportowania, przechowywania, operowania, przetwarzania oraz wykorzystywania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- organizacja i kontrola prowadzenia monitorowania substancji niedozwolonych i niepożądanych w paszach oraz koordynacja prowadzenia postępowań związanych z wykryciem w/w substancji,
- koordynacja działań w sprawach przeprowadzania kontroli:
- przestrzegania przepisów dotyczących rolnictwa ekologicznego,
- organizmów genetycznie modyfikowanych, przeznaczonych do użytku paszowego i pasz genetycznie modyfikowanych oraz transgranicznego przemieszczania organizmów genetycznie modyfikowanych, przeznaczonych do użytku paszowego,
- prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad warunkami wytwarzania, obrotu i stosowania pasz leczniczych,
- kontrola nadzoru nad obrotem, produkcją i stosowaniem nawozów organicznych i polepszaczy gleby,
- nadzór nad prowadzeniem rejestrów podmiotów zatwierdzonych i zarejestrowanych sektora paszowego i utylizacyjnego,
- nadzór nad przepływem informacji o niebezpiecznych produktach pochodzenia zwierzęcego w ramach funkcjonowania systemu RASFF (przekazywanie do PIW informacji z Podpunktu Krajowego Punktu Kontaktowego w Głównym Inspektoracie Weterynarii, a także weryfikacja i przekazywanie informacji dotyczących: powiadomień RASFF, oceny ryzyka i zagrożenia, prowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz wszelkich innych ważnych informacji z PIW do Podpunktu Krajowego Punktu Kontaktowego w Głównym Inspektoracie Weterynarii),
- udział w kontrolach zakładów wnioskujących o uprawnienia eksportowe na rynki krajów trzecich,
- koordynacja nadzoru nad handlem i obrotem paszami z krajami trzecimi,
- zarządzanie oraz informowanie o ryzyku w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia i życia ludzi i zwierząt,
- zarządzanie kryzysem – rozpoznawanie sytuacji, które mogą prowadzić do kryzysu i stosowanie odpowiednich środków zapobiegawczych i naprawczych,
- współpraca w zakresie przygotowywania i realizacji wieloletniego krajowego planu kontroli w zakresie dotyczącym pasz oraz ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- współpraca oraz wymiana informacji z Inspekcją Sanitarną oraz Inspekcją Ochrony Środowiska w zakresie pasz oraz ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- przygotowanie sprawozdań z realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej oraz opracowań analitycznych związanych z działalnością merytoryczną Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie pasz oraz ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- opracowywanie projektów aktów prawa wewnętrznie obowiązującego, wydawanych przez Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w zakresie pasz i ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- opiniowanie projektów aktów prawnych opracowywanych przez Głównego Lekarza Weterynarii i przesyłanych w ramach uzgodnień,
- przygotowywanie i realizacja planów kontroli w zakresie pasz i ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
- koordynacja nadzoru nad handlem i obrotem ubocznymi produktami pochodzenia zwierzęcego z krajami trzecimi,
- prowadzenie dokumentacji z zakresu pasz i ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego zgodnie z rzeczowym wykazem akt Inspektoratu,
- prowadzenie szkoleń dla Powiatowych Lekarzy Weterynarii z zakresu bezpieczeństwa pasz oraz ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego.
§ 17
Do zadań zespołu ds. nadzoru farmaceutycznego należy podejmowanie wszelkich czynności niezbędnych do realizacji przez Wojewódzkiego Lekarza zadań przewidzianych w obowiązujących aktach normatywnych, w tym w zakresie kontroli nadzorowanych podmiotów jak również przygotowywanie dla Wojewódzkiego Lekarza projektów decyzji administracyjnych oraz prowadzenie w jego imieniu postępowania administracyjnego, w zakresie właściwości zespołu, a w szczególności:
- kontrola obrotu produktami leczniczymi weterynaryjnymi w hurtowniach produktów leczniczych weterynaryjnych oraz w placówkach obrotu poza aptecznego,
- kontrola obrotu i ilości stosowania produktów leczniczych weterynaryjnych w zakładach leczniczych dla zwierząt,
- pobieranie i przesyłanie próbek produktów leczniczych weterynaryjnych do badań jakościowych,
- przygotowywanie i realizacja planów kontroli w zakresie właściwości zespołu.
§ 18
Do zadań zespołu ds. finansowo-księgowych należy w szczególności:
- realizacja zadań Wojewódzkiego Inspektoratu wynikających z ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości,
- opracowywanie projektu budżetu Wojewódzkiego Inspektoratu oraz powiatowych inspektoratów weterynarii,
- prowadzenie spraw związanych z obsługą finansową powiatowych inspektoratów weterynarii,
- prowadzenie rachunkowości Wojewódzkiego Inspektoratu,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- rozliczanie środków na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt wraz ze sprawozdawczością,
- generowanie danych w systemie informatycznym TREZOR w zakresie planowania i realizacji budżetu oraz sprawozdawczości,
- prowadzenie spraw pracowniczych,
- realizacja zadań w zakresie kadr i szkolenia, w tym w służbie cywilnej,
- przygotowanie i realizacja programu zarządzania zasobami ludzkimi,
- organizacja naboru na wolne stanowiska w Wojewódzkim Inspektoracie oraz na wolne stanowiska Powiatowych Lekarzy i ich zastępców,
- administrowanie środkami ZFŚS,
- dokonywanie czynności wynikających z nawiązania, trwania i ustania stosunku pracy z pracownikami Wojewódzkiego Inspektoratu oraz z Powiatowymi Lekarzami i ich zastępcami,
- planowanie i realizacja funduszu wynagrodzeń,
- naliczanie wynagrodzeń wraz z pochodnymi,
- przygotowywanie i realizacja planów kontroli w zakresie właściwości zespołu,
- sporządzanie sprawozdań i informacji z realizacji wykonywanych zadań.
§ 19
Do zadań zespołu ds. administracyjnych należy:
- administrowanie nieruchomością siedziby głównej Inspektoratu oraz jego oddziałów terenowych, w porozumieniu z kierownikiem Zakładu Higieny Weterynaryjnej oraz powiatowymi lekarzami weterynarii w Toruniu i Włocławku,
- zabezpieczenie funkcjonowania zakładu oraz procesu zaopatrzenia - w oparciu o Prawo zamówień publicznych,
- przygotowanie dla potrzeb Wojewódzkiego Lekarza sprawozdań z realizacji zadań oraz opracowań analitycznych w zakresie właściwości zespołu,
- prowadzenie spraw związanych z obsługą korespondencji Inspektoratu,
- obsługa biura kierownika jednostki oraz jego zastępcy,
- archiwizacja dokumentacji zakładowej oraz jej udostępnianie,
- zapewnianie sprawności wyposażenia technicznego Inspektoratu oraz środków transportu,
- prowadzenie gospodarki magazynowej,
- ewidencja składników majątkowych i środków trwałych,
- zabezpieczenie potrzeb transportowych wynikających z funkcjonowania oraz zadań realizowanych przez poszczególne komórki organizacyjne,
- koordynacja procesu informatyzacji i obsługi central telefonicznych, strony internetowej Inspektoratu oraz danych umieszczanych w Biuletynie Informacji Publicznej,
- realizacja czynności w zakresie napraw i remontów infrastruktury technicznej w oparciu o przepisy Prawa budowlanego,
- obsługa gospodarcza oraz utrzymanie dróg i terenów zielonych,
- realizacja procesu ubezpieczeń majątku zakładowego,
- współdziałanie z istniejącymi komórkami organizacyjnymi przy realizacji przedsięwzięć związanych z funkcjonowaniem systemów jakości oraz tworzeniu planów rzeczowo – finansowych,
- współdziałanie z innymi urzędami oraz firmami zewnętrznymi w zakresie ciągłości funkcjonowania Inspektoratu.
§ 20
Do zadań zespołu ds. obsługi prawnej należy:
- świadczenie pomocy prawnej dla Wojewódzkiego Lekarza oraz poszczególnych zespołów i stanowisk pracy,
- sporządzanie opinii prawnych, opracowywanie projektów aktów prawnych wydawanych przez Wojewódzkiego Lekarza, opracowywanie pism procesowych,
- występowanie w imieniu Wojewódzkiego Lekarza przed sądami i urzędami.
§ 21
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. ochrony informacji niejawnych i ds. obronnych należy:
- zapewnienie wymaganych warunków przeciwpożarowych oraz obrony cywilnej dla bezpieczeństwa pracowników Inspektoratu,
- zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych przy wytwarzaniu, przetwarzaniu, przekazywaniu i przechowywaniu dokumentów niejawnych,
- realizacja zadań z zakresu ochrony danych osobowych,
- realizacja zadań w zakresie spraw obronnych.
§ 22
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. spraw audytu kontroli urzędowych należy prowadzenie spraw wynikających z realizacji audytów kontroli urzędowych wykonywanych przez powiatowe inspektoraty weterynarii, a w szczególności:
- sporządzenie rocznego programu audytu Inspektoratu, w oparciu o założenia rocznego planu audytów Inspekcji Weterynaryjnej zatwierdzonego przez Głównego Lekarza Weterynarii, z uwzględnieniem audytów sprawdzających i jego dystrybucja,
- sporządzenie planu audytu dla danego audytu kontroli urzędowych w oparciu o zatwierdzony roczny program audytu,
- zawiadamianie kierownika jednostki audytowanej o terminie i zakresie audytu,
- przeprowadzane audytów kontroli urzędowych w Powiatowych Inspektoratach,
- przygotowanie, zatwierdzane i dystrybucja raportu z audytu,
- ocena skuteczności działań pozaaudytowych,
- przygotowywanie informacji w formie sprawozdania zawierającego opis wyników audytu i działań pozaaudytowych, wniosków z audytu i ocenę według głównych wytycznych dla realizacji procesu audytu, dla potrzeb okresowych przeglądów adekwatności skuteczności procedur kontrolnych realizowanych przez Powiatowe Inspektoraty, w tym aspekcie oceny wykonania wieloletniego planu kontroli oraz ich dystrybucja,
- przygotowanie opracowań analitycznych związanych z działalnością merytoryczną Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie właściwości zespołu, w tym przedkładanie propozycji zakresów dla przyszłych audytów oraz przygotowywanie sprawozdań z realizacji zadań organu audytowego,
- współpraca z pracownikami merytorycznymi Inspektoratu, w tym korzystanie z ich pomocy w czasie realizacji działań audytowych, w charakterze ekspertów technicznych.
§ 23
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. bhp należy:
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z zagadnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy,
- kontrola warunków pracy oraz przestrzegania przepisów bhp,
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy,
- prowadzenie dokumentacji z zakresu bhp,
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego,
- doradztwo w zakresie stosowania przepisów i zasad bhp,
- wykonywanie innych zadań i uprawnień służby bhp zawartych w stosownych przepisach prawnych.
§ 24
- Zakładem Higieny Weterynaryjnej w Bydgoszczy kieruje Kierownik Zakładu Higieny Weterynaryjnej.
- Do zadań Zakładu Higieny Weterynaryjnej należy w szczególności:
- wykonywanie urzędowych badań zleconych przez:
- Wojewódzkiego Lekarza,
- Powiatowych Lekarzy,
- wykonywanie badań usługowych,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Wojewódzkiego Lekarza,
- nadzór nad prawidłowością przekazywania i przesyłania informacji w systemie CELAB i CENTRUM – moduł vLAB,
- prowadzenie zagadnień z zakresu ochrony środowiska, utylizacji odpadów.
- wykonywanie urzędowych badań zleconych przez:
- Zlecenia, o których mowa w ust. 2 pkt 3, wymagają określenia zakresu oraz sposobu finansowania zadania.
§ 25
- Tryb pracy Inspektoratu określa szczegółowo Regulamin Pracy wprowadzony zarządzeniem Wojewódzkiego Lekarza.
- 2. System kontroli oraz procedury weryfikacji kontroli prowadzonych z ramienia Wojewódzkiego Lekarza określa szczegółowo procedura wewnętrzna: „Zasady organizacji i przeprowadzania kontroli z ramienia Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii oraz weryfikacji ich wykonania”, która stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu.
W załączniku znajduje się Regulamin Organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Bydgoszczy
Pobierz
Schemat organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Bydgoszczy
Pobierz
Zarządzenie Nr 7/2022 Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii z dnia 04 maja 2022 w sprawie: wprowadzenia regulaminu organizacyjnego Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Bydgoszczy